Tarragona

El Puig Cabré des de la Riba

Guaitant el pas del Francolí com si fóssim soldats

Continuem amb les rutes de les noves publicacions. Avui és el torn del mapa dels Camins de l’Alt Camp.

La Riba és un poble de bellesa destacable, que a més té la particularitat d’obrir el Camp de Tarragona des de la comarca de la Conca de Barberà, lloc per on s’escola el riu Francolí. L’excursió proposada fa un ascens cap a un cim modest però panoràmic: el Puig Cabré, als estrips de la serra de Miramar. El comandant Orozco, va fer edificar durant la tercera Guerra Carlina (s. XIX) una torre de guaita que controlés aquest pas natural. Aquesta torre fou batejada popularment com la Torre del Petrol. La raó era l’estima que tenia el comandant Orozco per l’aiguardent, i la manera com el demanava a les tavernes: “poseu-me petroli”.

Dades de la ruta

Com arribar-hi: la Riba està entre Montblanc i Reus. Caldrà estacionar el cotxe al tram urbà de la carretera de Farena, just a l’entrada de la població o abans del semàfor.
Dificultat: Baixa
Durada de la sortida: 2 hores
Distància total: 3,76 km
Ascens acumulat: 268 m
Tipus de ruta: Lineal
Tipus de camí: Sender
Ruta en wikiloc:
Les rutes d’Editorial Piolet, gràcies al nostre compte org,  són navegables sense necessitat d’adquirir wikiloc premium.

Itinerari

Sortirem des de la porta de l’església per anar baixant pel carrer del Raval i la Costa Baixa, on hi destaquen els antics molins paperers, una indústria molt freqüent a la vila. Aquest darrer carrer, el de la Costa Baixa, està esglaonat, i davalla al pont sobre el Francolí, que presenta quatre arcades. Creuem el pont per a buscar la plaça del Pont. Cal trobar el carrer del Roser per a pujar a la carretera vella de Montblanc. Ara cal resseguir-la en direcció a Reus, trencant a la dreta. Un cop a la confluència amb la C14 haurem arribat al Raval de la Ràpita, unes poques cases arrambades a l’aixopluc de la muntanya. Cal fixar-se en una fita situada a l’esquerra, allà on comença un camí entre les edificacions. Indica el Puig Cabré i Picamoixons. L’agafem.

Toca pujar per un seguit d’esglaons que formen part del Raval de la Ràpita, sempre en coster. Més endavant trepitgem un camí excavat a la roca. Fem via entre antics conreus, ara abandonats i menjats per la vegetació: el matollar amb alguns i arbustos espinosos.

La Riba treu el nas rere nostre mentre no parem de pujar per un camí estretot que també ens mostra les llaçades del Francolí, un curs fluvial esquitxat per polígons industrials moderns i restes de masos i molins de totes les èpoques, alguns d’ells molt malmesos. També descobrirem nombrosos ponts de vies de tren i carreteres, senyal que el pas natural del riu és el pas ancestral de les persones. Ens trobarem una bifurcació i triarem l’esquerra, en direcció un cingle. Més endavant trobarem una nova cruïlla de senders, on continuarem cap a la dreta. A la següent cruïlla, molt propera, trencarem cap a l’esquerra.

Fent ziga-zagues arribarem al cingle, on ens espera el pas del Grau del Coster de la Cansalada, previ a una carena on veurem per primera vegada la Conca de Barberà i Vilaverd, als nostres peus. Avancem cap a una nova bifurcació de corriols, on trencarem cap a la dreta per arribar a la torre de Petrol. Retornarem pel camí d’ascens.

El nou mapa dels Camins de l’Alt Camp és l’eina perfecta per conèixer aquest territori!!Com sempre el trobareu a la nostra botiga en paper i formats digitals.

Juan Carlos Borrego Perez

Ha publicat un grapat de guies excursionistes, com ara L'Ordal i la Depressió Penedesenca (Piolet, 2005), Espais de la Batalla de l'Ebre (Piolet, 2020 2a Ed.), Les Romeries de la Terra Alta (Piolet, 2015), Personatges Llegendaris de les Terres de l'Ebre (Piolet, 2018), A peu pels Castells del Penedès (Cossetània Edicions, 2010), Sierra Nevada (Alpina, 2010) i Moncayo (Alpina, 2011), entre d'altres. També ha publicat llibres de cuina i llegendes, i un trio de novel·les, Cafè amb Sal (Pagès Editors, 2009, Premi Ciutat de Mollerussa), Brut Nature (Piolet, 2013) i El Sostre d'Ombra, (Pagès Editors, 2015)