Tarragona

Un Tomb per l’Enclusa

Els Ventiladors de l’Ebre

Masos, casetes del tros, corral, feixes i ara molins de vent, coneguts a la zona com els Ventiladors, formen l’univers dels encontorns del cim de l’Enclusa, un cimall que domina visualment bona part de les Terres de l’Ebre: de l’Hospitalet fins a Peníscola, i des del delta a Pàndols, sense deixar de banda el Port.

Dades de la ruta

Com arribar-hi: per arribar al coll de l’Alentar cal agafar la carretera de la Simpàtica a Tortosa i pujar fins a Mig Camí. Es deixa enrere l’ermita del mateix nom i es gira a l’esquerra al proper trencall de pistes (el de la dreta porta a la Torre Gassia). Conduint fins a l’ermita del Coll de l’Alba i girem a l’esquerra fent cap a una nova bifurcació on triem l’esquerra. Conduint per una carena. Sempre per l’asfalt arribarem a un parc eòlic, on deixarem el cotxe
Dificultat: Baixa
Durada de la sortida: 3 hores
Distància total: 10 km
Ascens acumulat: 308 m.
Tipus de ruta: Circular
Ruta en wikiloc: Les rutes d’Editorial Piolet, gràcies al nostre compte org,  són navegables sense necessitat d’adquirir wikiloc premium.

Itinerari

Sortim en direcció nord sempre per l’asfalt. Quan s’acabi trobarem un enforcall de camins i una bassa, la bassa de l’Alentar. Agafem el senderó que està marcat de GR-192 (N). És una zona abrupta, dominada pel clot del barranc de la Font de Gràcia i les parets verticals i molars de les Coves del Llamp. Deixarem enrere les restes dels Corrals de la Peixera, a l’esquerra.

El senderó arriba a un gual sobre el barranc i canviem de riba. Anem ara per una zona obaga. A la sortida del bosc pugem fort fins a una pista: la Pista dels Tancs, construïda durant la Batalla de l’Ebre. Ens acomiadem del GR girant a mà dreta, caminant per l’asfalt. A 100m abandonem aquesta pista per agafar un camí ample que baixa fins a un edifici del Parc Eòlic. Els molins estan per tot arreu, enormes i blancs.

Prop de l’edifici trobarem una nova bifurcació. Triem l’esquerra per pujar fins a una nova cruïlla on seguim per l’esquerra. És una pujada curta que ens situa en una nova bifurcació. Allà descobrirem a l’esquerra el vèrtex del cim de l’Enclusa. No hi ha sendera per accedir-hi, així que triscarem lliurement entre la vegetació baixa per arribar-hi.

En acabat tornarem a l’edifici del Parc Eòlic i prendrem el camí de l’esquerra. Baixem un poc i després fem per un vessant de la muntanya per tornar a baixar a una zona amb bancals i casetes de labor. Només trobarem una bifurcació i trencarem a la dreta per pujar al conegut coll de l’Alentar, on hi és la bassa del mateix nom i l’inici del senderó del GR-192. Ara només queda desfer el camí d’anada per l’esquerra.

Coneixeu la Serra de Cardó? Aquí teniu el nostre mapa per a poder recórrer-la amb tranquil·litat

Juan Carlos Borrego Perez

Ha publicat un grapat de guies excursionistes, com ara L'Ordal i la Depressió Penedesenca (Piolet, 2005), Espais de la Batalla de l'Ebre (Piolet, 2020 2a Ed.), Les Romeries de la Terra Alta (Piolet, 2015), Personatges Llegendaris de les Terres de l'Ebre (Piolet, 2018), A peu pels Castells del Penedès (Cossetània Edicions, 2010), Sierra Nevada (Alpina, 2010) i Moncayo (Alpina, 2011), entre d'altres. També ha publicat llibres de cuina i llegendes, i un trio de novel·les, Cafè amb Sal (Pagès Editors, 2009, Premi Ciutat de Mollerussa), Brut Nature (Piolet, 2013) i El Sostre d'Ombra, (Pagès Editors, 2015)